Fra «Båtplassen» i 2009: Jeg har nettopp kjøpt meg en dansk fiskekutter i tre. Den er 12m lang og 4,5m brei.
Båten er fra 1951 og om bord sitter en Callesen CO som er i tipp topp stand. Dekket er veldig slitt, så det skal byttes ut på verft.
Ellers er skroget på båten i god stand
| Polarulv ble bygget av Carl Jolle i Fåborg i Danmark. Det var en ny konstruksjon og skulle egentlig være 18-20m. Den tradisjonelle hajkuttern kunne ikke bære en stor maskin og hadde dårlig lasteevne. Den nye konstruksjonen ble en suksess da disse kunne bære tunge maskiner med stor propell og hadde mye lastekapasitet. Det ble bygd ca 250 slike fartøyer. Av disse var noen trålere, men flesteparten drev med snurrevad. Hans prinsipper viste seg å være meget vellykket og i dag er de fleste bygget etter hans prinsipper. Polarulv er renovert flere ganger og er nå bygget for å kunne tråle i islagt farvann. Hel ishud i aluminium fra kjøl til dekk. Betong innvendig fra hoved skott til stevne i høyde til over normal vannlinjen for å hindre kompresjon av skrog i pakkis. Børre Lamark kjøpte båten i 2008 og har siden den tid bygd om styrhus, byttet dekk, rekke og innredet salongen samt mye annet løpende oppgraderinger. Båten er fast følgefartøy på Limfjorden Rundt samt benyttes til kortere og lengre turer. |







